Recensie: Adem – Natasja Bijl

Als docent geef ik les aan kinderen die zijn gevlucht uit hun geboorteland en Nederlands moeten leren voordat ze naar een reguliere school kunnen. Een van de landen waar veel kinderen vandaan komen is Eritrea. Een land waar weinig over bekend is, maar waar een ernstige dictatuur heerst. Dit zorgt ervoor dat veel inwoners hun land ontvluchten. Vaak via de zogeheten Eritrea-route. Een route die door Libië loopt; de hel op aarde voor vluchtelingen.

Voor wie niet in een dictatuur is opgegroeid, is het moeilijk te bevatten hoe het je vormt, het je denken en zijn beïnvloedt, en je beeld vertroebelt. Je stem wegneemt en je angst aanwakkert.

Een van de gevluchte Eritreërs is Meron Adem. Op 14-jarige leeftijd (!) is hij in zijn eentje gevlucht. Schrijfster Natasja Bijl heeft samen met hem zijn verhaal op papier gezet. Dit verhaal is uitgegeven onder de titel Adem. Die verwijst uiteraard naar zijn achternaam maar heeft ook een symbolische betekenis. Meron had een lange adem nodig om Nederland te halen.

In het boek volg je hem door de tijd heen, met veel terugblikken. Je bekijkt het vooral vanuit het nu, waarbij Meron al in Nederland is, maar je leest ook veel over de vlucht zelf. Dit waren zeer schokkende delen. Ik ging er wel vanuit dat vluchten vreselijk is, maar het is verschrikkelijk om te lezen hoe smokkelaars omgaan met kwetsbare vluchtelingen.

Zelf ben ik, ondanks dat het schrijnend en pijnlijk was, blij dat ik het boek heb gelezen. Het leerde me ook veel over de Eritrese cultuur, die ik direct kon herkennen bij mijn leerlingen. Verder was het leuk om te lezen hoe Meron zijn eigen begintijd op een ISK (de school om Nederlands te leren) heeft beleefd. Hoe hij omschreef hoe verbaasd hij was wat er allemaal was toegestaan in de klas en wat voor straf hij hier in Eritrea wel niet voor zou hebben gekregen!

Als je meer wilt weten over de realiteit van een vluchteling is dit boek een absolute must. Voor mij persoonlijk was het in ieder geval een bijzondere gelegenheid om in het hoofd van mijn leerlingen te kruipen.

PS Er volgen meer blogs waarin ik wat zal vertellen over mijn werk. Het is een fantastische en dankbare baan en het lijkt me leuk om mijn ervaringen met je te delen. Het gaat dan misschien niet over boeken, maar er zit zeker een talig en verhalend aspect aan.

Op de hoogte blijven van nieuwe posts? Volg mij via mail óf via sociale media.

Eerdere posts van Leesliever: